Blog Strategów Contentu


Infografika przekazuje treści w przystępny i atrakcyjny wizualnie sposób, oferując większą szansę na dystrybucję wirusową niż inne formy publikacji. Jest to jednak materiał tylko pozornie łatwy do przygotowania. Wiele infografik przechodzi bez echa ze względu na banalne zaniedbania i błędy. Można ich uniknąć, trzymając się siedmiu prostych zasad.

1. Twórz tylko wtedy, gdy masz coś do powiedzenia

Nawet pięknie opracowana infografika jest bezwartościowa, jeśli jej treść jej nieciekawa, wtórna lub ogranicza się do powszechnie znanych informacji. Treści zawarte w infografice, nawet jeśli dotyczą codziennego życia, powinny być nieoczywiste, zaskakujące i interesujące. Warto dzielić się zwłaszcza informacjami zebranymi we własnym zakresie – takimi, których nie mogą dostarczyć inne źródła.



2. Nie przechwalaj się

Infografika może być subtelną formą reklamy, ale to nie znaczy, że powinna skupiać się na samym reklamodawcy. Autor infografiki promuje się poprzez wartościowy content, budując wizerunek firmy kompetentnej, dysponującej ciekawymi informacjami i potrafiącej się nimi dzielić. Wyliczanie własnych zalet jest nieciekawe i stanowi świadectwo zadufania oraz egocentryzmu.

3. Nie kreuj się na eksperta, jeśli nim nie jesteś

Treści zawarte w infografice powinny być konkretne i zgodne z rzeczywistością. Podawanie niesprawdzonych czy wręcz błędnych informacji to wizerunkowy strzał w stopę – zwłaszcza jeśli są one publikowane w formie infografiki, która ma spory potencjał viralowy. Innymi słowy: udawanie eksperta to prosty sposób na utratę zaufania odbiorców.

4. Korzystaj z własnych zasobów



Raz zebrane informacje mogą przydać się ponownie. Pełen unikatowych danych tekst opublikowany kilka miesięcy temu na firmowym blogu można z powodzeniem przekształcić w infografikę. Dublowanie treści w tym przypadku nie jest szkodliwe. Przeciwnie – pozwala dotrzeć do kolejnych odbiorców bez poświęcania czasu na zgłębianie nowego tematu.

5. Zadbaj o przejrzystość


Nawet wyjątkowo interesujące informacje nie spotkają się z pozytywną reakcją, jeśli zostaną przedstawione w chaotyczny sposób. Treści muszą być uporządkowane: wynikać jedna z drugiej lub prezentować logiczny ciąg. W ten sposób łatwiej je zrozumieć, ale również zapamiętać. To ważne, ponieważ wraz z informacją często zapamiętywane jest jej źródło.



6. Unikaj zdjęć ze stocków

Stocki to najbardziej przystępne źródło zdjęć zdobiących infografiki, lecz pozowane, idealnie skomponowane kadry są sztuczne i pozbawione życia. Infografika powinna wyróżniać firmę i podkreślać jej unikalny charakter, dlatego należy unikać stosowania nienaturalnych, sterylnych fotografii.


7. Pytaj o radę



To, co dla autora jest ciekawe i przejrzyste, odbiorcy może wydać się banalne, nudne lub niezrozumiałe. Przed publikacją warto zasięgnąć opinii osób z zewnątrz. Najlepiej zadbać o to jeszcze przed rozpoczęciem opracowywania danych. Kilka pytań o zainteresowanie tematem czy o pomysł na jego prezentację może przełożyć się na znacznie większy zasięg infografiki.